Dag 9: Wandeling tussen de bergen en de sneeuw met onze twee peuters (Kleine Scheidegg - Wengen - Lauterbrunnen)

Zaterdag 18 mei 2024

Deze nacht kwam Jonas weeral geregeld wakker. De slijmen komen los, maar hierdoor hoest hij veel. Meerdere keren zijn Tom en ik dan ook wakker deze nacht. Tom maakt nog een klein flesje melk, we geven neusspray en leggen hem bij ons in bed. Ook in ons bed, heeft hij het lastig om te slapen. Bij de vroege ochtend valt hij eindelijk in slaap. Helaas kunnen wij gezien onze activiteit, ook niet lang blijven slapen. Het is dan ook een pijnlijke ochtend om op te staan. Jasper daarentegen staat samen op met peter Wim en zijn konijntje (de slaapwekker). Jasper gaat met peter Wim flink op zijn potje om pipi te doen en zit ook aan het ontbijt samen met peter Wim. Jasper zit lekkere boterhammen met choco te eten. We maken Jonas wakker, maar die is niet vrolijk. Eens hij ook een boterham met choco in zijn mond heeft en een flesje melk leeggedronken heeft, is hij weer vrolijk. Na ons ontbijt en mijn koffie, kleden we ons allemaal aan, maken de lunchpakketten klaar en vertrekken we te voet vanuit het huisje met de kids in de wandelrugzakken.

We wandelen tot aan het station van Lauterbrunnen. Hier nemen we een treintje naar Kleine Scheidegg.

We nemen plaats in de voorste wagon van de trein. Er is heel weinig volk in de trein aanwezig. Duidelijk kalmer dan in september. Het seizoen is dan ook nog maar pas van start en nog niet alle wandelwegen zijn toegankelijk. De kids vinden het leuk en wij natuurlijk ook. De bergen zijn prachtig!

Om 10u10 arriveren we op onze eindbestemming. Je kan nog overstappen op het treintje dat naar Top of Europe gaat, maar dat hebben wij al in 2020 bezocht. De kids zijn nog te klein en Wim vond het niet nodig en te prijzig om naar deze top te gaan. We gaan eerst naar de toiletten, waar we een pampercheck doen. Jasper heeft geen pipi en moet geen pipi doen. Jonas heeft ook geen pipi. Wij moeten wel een plaspauze houden. Het is hier kouder, maar ook niet om te zeggen, we bevriezen. Tom kan gerust zonder winterjas hier rond lopen. We nemen enkele foto's en bezoeken de souvenirshop waar ik een leuke t-shirt koop voor Jasper en dat daarna door Jonas kan gedragen worden. Alsook een koeienbel met de letter "J" op. Jasper, Jonas en Jessica!

Jonas heeft het wel moeilijk. Hij is heel moe en wilt slapen. Ik probeer hem wat te laten indommelen, maar telkens hij bijna slaapt, begint hij terug te wenen. Zeer vermoeiend wel. Tom, Wim en Jasper begeven zich ondertussen op de sneeuw. De eerste keer op een dik pak sneeuw wandelen voor Jasper.

Ondertussen hebben we Jonas verwisseld van wandelrugzak. Op het bankje bij de souvenirshop eten de kids een koekje en drinken we water. Daarna is het nog een beetje spelen in de sneeuw. Jonas is al heel wat vrolijker eens hij uit de wandelrugzak is. Hij wilt zo graag wandelen. Na de vakantie zal ik dringend schoenen moeten kopen voor hem. Hij is nu al telkens bezeten door de schoenen van zijn broer Jasper. In de grote wandelrugzak is Jonas ook heel blij. Hopelijk wilt Jasper een beetje zelf wandelen. Het spelen in de sneeuw en een sneeuwbal maken, is al een geslaagde activiteit van de dag.

We hadden van hieruit een treinticket terug naar Wengen, maar het wandelpad ziet er eigenlijk wandelbaar uit. Dit was ons niet duidelijk via de webcam. We dachten dat het nog vol lag met sneeuw, maar het volledige wandelpad is sneeuwvrij. De keuze is snel gemaakt, wandelen dan maar. Jasper wandelt flink mee en Jonas voelt zich als een koning in de wandelrugzak. Jasper en ik hebben ook een spelletje bedacht. Jasper kiest een steentje en mag dat in een plasje of stromend water gooien. Het geeft wel de nodige vertraging, maar hij wandelt echt flink mee.

Aan het station van Wengernalp nemen we plaats op een bankje en eten we boterhammen op. Wij nemen met de kids van hieruit het treintje naar Wengen. Wim wandelt verder tot aan Wengen. Jasper heeft heel goed meegewandeld. Het spelletje met de steentjes en het water, heeft hem zo gemotiveerd om te wandelen. Zo super, flinke Jasper. De boterhammen met choco zijn dubbel en dik verdiend. Het treintje arriveert en we hebben weer ruim de keuze om een plekje te kiezen in de trein. Jasper kijkt weer vol bewondering naar de bergen. Ook Jonas is heel de tijd vrolijk gebleven. Zolang we bleven wandelen, hoorden we Jonas niet.

Aangekomen in Wengen, gaan we eerst op zoek naar de toiletten. We verversen de pamper van Jonas. Jasper heeft nog geen pipi gedaan, maar wilt niet op het toilet. De kids beginnen nu ook wel moe te worden. Via de walkie talkie, laat Tom weten aan Wim, dat we in Wengen zijn.

Er is geen volk in het toilet en in het stadje zelf, is het ook niet druk. Al snel is Wim terug bij ons. Wederom flink doorgestapt. Wim en ik gaan binnen in het bakkerijtje om wat koekjes te kopen. De koeken met in het midden aardbeiconfituur verkopen ze nog steeds. Wim kiest voor de chocoladevariant. Ondertussen is Jasper niet vergeten dat het op zaterdag eigenlijk peutergym is. Alsook hier is hij zijn evenwicht aan het trainen.

Ik had deze ochtend in de trein gezien dat ze hier nog een kleine speeltuin hadden. We wandelen naar de speeltuin, dat eigenlijk voor hotelgasten is. Er is niemand te zien, dus Jasper mag enkele keren op de glijbaan.

Om 13u15 wandelen we vanuit Wengen via het wandelpad volledig naar beneden tot in Lauterbrunnen en tot aan ons appartement. Jonas valt uiteindelijk in slaap in de wandelrugzak. Jasper heeft heel lang nog flink doorgewandeld. Enkel naar het einde toe, wou hij in de armen van Tom, Wim en ik. Maar zo geweldig wat hij heeft gedaan. Nooit verwacht dat we dit al konden doen met onze twee peuters. Een extra hulp aan peter Wim was uiteraard ook mooi meegenomen op deze prachtige wandeling.

Het laatste stuk wandelen we langs een mooie bloemenweide en wederom uitzichten rondom ons.

Jonas is terug wakker geworden. Heb hem eigenlijk wakker gemaakt. Hij lag ook zo slecht met zijn nek te slapen, dat ik continue ongerust was inzake zijn ademhaling. Bij Jasper was dit ook zo het geval toen we op reis zijn gegaan naar Slovenië. Eens Jonas groter is, zal dit minder gevaarlijk zijn voor zijn nek. Jonas is nog een beetje versuft, maar kijkt wederom vol verwondering.

Om 14u45 zijn we terug op ons appartement. Jasper doet pipi op zijn potje. Super flink! Jasper eet meloen en voor Jonas maak ik een fruitpap (banaan en meloen). Wim en ik eten van onze koekjes uit Wengen. Alsook Jonas lust wel een stukje koek.

We leggen de kids nog even in bed. Jasper is hier heel tevreden mee om nog een dutje te doen in zijn bedje. Jonas valt op zich wel in slaap, maar wel van korte duur. Tom en Wim zijn ondertussen naar de Coop om boodschappen voor ons avondeten en wederom vers brood. Op het terras heb ik even genoten van het uitzicht en daarna was het entertainment met Jonas.

Wim en Tom zijn terug en ik maak alsook Jasper wakker. Wim gaat de spaghetti maken voor deze avond, zodat wij met de kids nog even naar de nieuwe speeltuin kunnen gaan. We wandelen gewoon met de buggy op slechts 5 minuten van ons appartement. In 2021 was deze speeltuin hier nog niet. Jasper en Jonas leven zich uit. Het is wel druk, maar het is dan ook zaterdag.

Om 18u vertrekken we vanuit de speeltuin en wandelen langs de waterval via de camping terug naar ons appartement. Het is heel donker geworden en in de verte horen we donder. Terug in het appartement begint na enkele minuten te regenen en zelfs te hagelen. We eten onze lekkere spaghetti binnen op. Jonas eet heel goed van de groentjes in de spaghetti. Jasper wilt enkel de pasta en beetje saus, maar geen groenten.

De kids gaan na het avondeten in bad. Het was dan ook wel een warme dag, veel warmer dan verwacht. Na hun wasje krijgen ze hun flesje melk en gaan ze na de Bumba en Tik Tak afleveringen tevreden gaan slapen. Helaas hoest Jonas weer tijdens zijn slaap. Het snot is alweer een stuk beter, maar eens in bed, hoest hij nog steeds. We douchen ons en daarna eten we nog een portie spaghetti. De overschot gaat in de diepvries. Ik bekijk nog eens de t-shirt, die ik vandaag gekocht heb voor de kids. Heel mooi, maar heel duur.

Het blijft ondertussen regenen, maar morgen zou het alweer een prachtige dag worden. We hebben vandaag meer dan 20.000 stappen op de Fitbit. Misschien doen we morgen nog beter. Morgen hebben we namelijk alweer een leuke wandeling gepland. Ik typ alvast het verslag van dag 8, maar ik heb last van migraine. Helaas kan ik het verslag niet afwerken en ga ik slapen. Tot morgen!