Dag 15: Een leuke wandeling in Grindelwald met onze twee peuters

Vrijdag 24 mei 2024

Om 6u45 gaat de wekker af. De kids hebben beiden goed doorgeslapen. We staan op en starten meteen met de wasjes. De kids eten boterhammen met boter. Voor ons eerst koffie en dan snel iets eten. Het is tevens onze laatste koffiefilter, dus morgen geen koffie bij ons vertrek terug naar huis. We zitten goed op schema en om 8u20 vertrekken we richting Grindelwald. Het is nog enorm rustig op de weg. We zetten de muziek op en dansen, zingen naar onze eindbestemming langs de prachtige vallei met talrijke watervallen.

Aangekomen in Grindelwald parkeren we de auto in de parkeergarage van het sportcentrum. Jonas gaat in de wandelrugzak en Jasper gaat wandelen! Jonas heeft er duidelijk zin in! Here we go!

De wandeling start al dalend naar de rivier en het uitzicht op de bergen. We hebben geen volledig uitzicht op de bergen, maar het is gelukkig droog.

Na de daling wandelen we langs de rivier. Hier kan Jasper weer volop genieten van het gooien van steentjes in het water.

Inmiddels is het 9u45 en heeft Jasper honger. De jassen gaan eveneens uit, want de kleine zon die nu schijnt, geeft een zalige warmte uit. De boys eten een boterham met choco. Wij drinken water en genieten van de rust en het uitzicht. Jasper heeft al heel flink gewandeld.

Na het eten van een boterham, zoek ik met Jasper nog steentjes uit om in de rivier te gooien. Daarna wandelen we verder, maar met een steeds stijgend wandelpad.

Bij de stijging van het wandelpad, heeft Jasper het een beetje moeilijk. Tom draagt eveneens Jasper naar boven, tot we aan de kloof arriveren. Jasper en ik gaan even naar het toilet. Ik plaats Jasper op het toilet en hij doet weer flink pipi. Op het grote toilet is niet altijd gemakkelijk, maar hij doet het toch maar weer. Na onze plasjes en handjes wassen, gaan we terug naar papa en Jonas. Deze bezienswaardigheid kunnen we ooit nog bezoeken met de kids als ze wat ouder zijn. Het ziet er alleszins wel heel tof uit.

Het wandelpad gaat nu weer in dalende lijn terug langs de vallei en zo richting het centrum. We zien kabbelende beekjes, koeien, bloemen en de bergen die meer zichtbaar zijn geworden.

Van hieruit is het een kleine, maar heel steile klim naar de winkelstraat van Grindelwald. We stoppen nog even voor een boterham. Jasper wandelt heel flink en heeft dus voldoende energie nodig. Jonas geniet van de wandeling in de wandelrugzak, maar wilt ook verder wandelen en niet stoppen. De zon geeft een mooie lentetemperatuur, dus ik doe Jasper zijn hoedje aan. Wat een goede hikerboys hebben wij toch! Zo trots!

Aangekomen in de winkelstraat bezoeken we enkele souvenirwinkeltjes. Jasper legt zich op de grond en doet zijn schoenen uit. Duidelijk moe. Jonas is heel rustig in de wandelrugzak, dus gelukkig moeten we ons enkel focussen op Jasper. Na een beetje gezeur, krijgen we Jasper zijn schoenen weer aan en wandelt hij mee in nog andere souvenirshops en in de bakkerij. Bij de bakker kopen we stokbrood, brood en twee gebakjes. De souvenirwinkel ernaast verkoopt een magnetische flessenopener van Harder Kulm. Deze wou Tom nog toevoegen aan zijn collectie. Ook kopen we nog twee snijmesjes van Victorinox. Jasper heeft enkele knuffels gezien, maar ik wil voor hem en Jonas eentje kopen in Lauterbrunnen. Uit de winkel wandelen we nog even naar de mooie houten beelden op het uitkijkplatform met enkele rustbankjes.

Inmiddels is het bijna 11u50 en keren we terug naar onze auto in de parkeergarage. Een vriendelijke kat komt ons begroeten en wij zeggen vaarwel aan Grindelwald. Het was een zeer leuke wandeling en bezoek aan Grindelwald. Veel leuker dan de vorige keer, aangezien het vandaag totaal niet druk was hier.

Aangekomen in ons appartement, start ik meteen met koken. Jonas eet aardappel, erwtjes en wortelen met kip. Deze maaltijd had ik nog in de diepvries bewaard, maar deze ochtend reeds laten ontdooien. Wij en Jasper eten worst (hot-dog) met frietjes. Jasper eet enkele groentjes van Jonas, maar eet vooral worst en enkele frietjes. Ook Jonas lust wel enkele frietjes. We eten op ons terras, aangezien de zon van de partij is en het minder koud is vandaag.

Jasper gaat als eerste naar zijn bedje en daarna gaat Jonas ook slapen. Wij eten verder op het terras en daarna ruimen we alles op. Tom doet eveneens een dutje in de zetel, terwijl ik mijn gebakje opeet op het terras. Dit uitzicht vraagt enkel rust en stilte. Het begint lichtjes te regenen, maar dat deert mij niet.

De kids en Tom slapen tot na 16u. Ik typ het verslag van dag 13 en post het online. De kids zijn wakker en Tom zorgt voor het vieruurtje van de kids. Ik start reeds met de voorbereiding van het inpakken van de koffers. We hebben redelijk wat ongebruikte en gewassen kleding die in de grote koffer kunnen. De vuile was kan in de kleinere koffer. Ook de boodschappenbak is reeds op orde gezet. Om 17u10 vertrekken we nog met de buggy richting de souvenirshop van Lauterbrunnen. Daar koop ik een nieuwe trui en twee schattige steenbokjes voor de kids. Jasper is heel blij met zijn knuffel, alsook de wandeling in de plasjes tot aan de camping en terug naar het appartement.

Ondertussen kent Jasper zijn weg hier al goed. Ik ga het hier zo missen. De herinnering met de kids hier, maakt het echt een 2de thuis. Terug in het appartement eten de kids boterhammen en mogen ze in bad. Ze krijgen hun melkjes en Jonas speelt eveneens met zijn steenbokje.

De kids gaan tevreden gaan slapen, terwijl ik nog enkele spullen in de koffers steek en ook een douche neem. De vermoeidheid is nu heel voelbaar bij mij. Ik eet nog een hamburger en Tom maakt nog een dessertbordje voor ons klaar.

Een verslag schrijven lukt mij deze avond niet meer door de vermoeidheid. We kijken nog een deel van de film "The Lost City" en gaan om 22u20 gaan slapen. Morgenochtend vertrekken we terug naar huis.